اورهال فاز اول پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس  پس از گذشت پنج سال آغاز شد

اولین تعمیرات اساسی پالایشگاه ستاره خلیج فارس



تعمیرات اساسی (اورهال) واحدهای عملیاتی فاز اول پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج ‌فارس با استفاده از توانمندی متخصصین داخلی در حال انجام است. این عملیات از حدود 20 روز  قبل به همت و تلاش حدود  3000 نیروی کار ماهر و متخصص شامل  نیروهای بهره ‌بردار، تعمیرات، بازرسی و مهندسی و نیروهای پیمانکاران آغاز شده است که با رعایت دقیق استانداردهای فنی و تخصصی و مطابق با اصول و الزامات و مقررات بهداشت، ایمنی و محیط ‌زیست، طبق برنامه زمان ‌بندی، تا پنج اسفندماه سال جاری به پایان خواهد رسید. به گفته مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج ‌فارس، در این رویداد مهم کارگران و متخصصان ایرانی با بهره‌گیری از توانمندی‌های داخلی، عملیات اورهال را به انجام خواهند رساند.

    

علیرضا جعفر پور در گفتگو با صبح ساحل، این عملیات را مصداق بارز همدلی و مشارکت کامل کارکنان جوان پالایشگاه و نیروهای پیمانکار دانست و گفت: اجرای تعمیرات مذکور در دو شیفت به ‌صورت شبانه ‌روزی و به‌ منظور حداکثر استفاده از اوقات شبانه ‌روز و کاهش زمان اورهال در حال  انجام است.

وی با بیان اینکه اولین واحدهای عملیاتی این پالایشگاه تقریباً در سال‌های ۹۵ و 96 راه‌اندازی شده اند، گفت:  طبق رویه های معمول در صنایع پالایشی، لازم است واحدهای تولید این پالایشگاه نیز حداکثر هر 5 سال یک‌بار تحت تعمیرات اساسی قرار گیرند. با توجه به اینکه حدود پنج سال از راه اندازی فاز اول پالایشگاه می‌گذرد، زمان آن رسیده بود که اولین اورهال واحدهای عملیاتی آغاز گردد. جعفرپور افزود: خوشبختانه از مدتی قبل با برگزاری جلسات متعدد و هماهنگی‌های بعمل‌آمده با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و بر اساس دستورالعمل‌های تعیین‌شده و با بهره‌گیری از منابع مورد نظر و تهیه قطعات و کالاهای موردنیاز، عملیات تعمیرات اساسی برنامه ریزی شد و از 10 بهمن‌ ماه، این عملیات در پالایشگاه کلید خورد و از 20 روز پیش واحدهای مربوطه از مدار تولید خارج و در اختیار اداره تعمیرات قرار گرفتند. وی ادامه داد: در طول تعمیرات اساسی نیز جلسات هماهنگی و نظارت بر پیشرفت کار به ‌صورت شبانه روز در محل واحدهای تحت تعمیر برگزار می‌شود و روند پیشرفت کار به ‌صورت مستمر مورد پایش قرار می‌گیرد. مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس هدف اصلی از انجام تعمیرات اساسی را آماده‌سازی واحدهای عملیاتی مذکور برای ادامه کارکرد مطمئن، مستمر و بدون توقف برای یک دوره پنج ساله دیگر برای تولید و تأمین فرآورده‌های نفتی باکیفیت مورد نیاز کشور دانست.

  

اولین تعمیرات اساسی پالایشگاه ستاره خلیج فارس

جعفر‌پور با اشاره به اهمیت اجرای تعمیرات اساسی در پالایشگاه‌ها گفت: در تعمیرات اساسی واحدهای عملیاتی، بیشتر مبدل‌ها حرارتی، فن‌های هوایی، خطوط لوله، پمپ‌ها و کمپرسورها، سیستم‌های برقی و ابزار دقیق، ایستگاه‌های کنترل برق، راکتورها و کوره‌ها مورد بازرسی و ارزیابی قرار می‌گیرند و تعمیرات مورد نیاز بر روی آنها انجام می شود.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج ‌فارس گفت: 40 درصد بنزین کشور توسط این پالایشگاه تولید می‌شود و از این میزان، حدود یک سوم در ترین یک پالایشگاه تولید می شود.

در پایان جعفرپور اضافه کرد: انجام تعمیرات اساسی در واحدهای عملیاتی علاوه بر شناسایی و جلوگیری از پیشرفت عیوب احتمالی، می‌تواند سلامت و ایمنی سیستمها را نیز تضمین کند. در تعمیرات اساسی، تجهیزات و قطعاتی که قبلاً بسته ‌شده است باز می‌ شوند و بعد از رسوب‌زدایی و شست ‌وشوی کامل، شناسایی و رفع عیوب احتمالی انجام می‌شود. همچنین در صورت نیاز، قطعات و تجهیزات به طور کامل بازسازی و تعمیر می شوند و بعد از اتمام مراحل تعمیراتی و بازرسی تمامی تجهیزات، مجدداً بسته می شوند و در مدار تولید قرار می‌گیرند.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها